Afgelopen jaar fors meer vliegverkeer boven de gemeente

Foto: John van der Tol

KAAG EN BRAASSEM - Het luchtruim boven Kaag en Braassem was in 2022 een stuk drukker dan het jaar daarvoor. Het vliegverkeer zag een toename van ruim vijftig procent vergeleken met 2021, blijkt uit de rapportage vliegtuiggeluid die de Omgevingsdienst West-Holland ieder jaar opmaakt. Volgens het rapport is de stijging vooral te verklaren door de opgeheven coronamaatregelen.

De Omgevingsdienst onderzoekt jaarlijks het vliegverkeer in de Leidse regio en gemeenten in de Rijn- en Bollenstreek. In die regio was de stijging nog hoger. Het ging daar om een toename van bijna 65 procent. De omgevingsdienst baseert het onderzoek op metingen van 24 meetpunten in de regio. In Kaag en Braassem wordt er sinds 2011 gemeten, op twee locaties in Leimuiden.

Het aantal nachtvluchten zag in 2022 een toename van 44 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal vliegbewegingen op de Kaagbaan groeide ook flink. De totale hoeveelheid vluchten vanaf die landingsbaan kwam zelfs boven het aantal van 2019, het laatste jaar voor corona. Volgens het rapport valt dat te verklaren doordat de wind vaak uit zuidoostelijke richting kwam. Voor landingen is de Kaagbaan dan het meest gunstig.

Geluidsoverlast

Uit de rapportage blijkt dat gebruik van juist de Kaagbaan zorgt voor de meeste geluidsoverlast in Kaag en Braassem. Zo loopt de vliegroute in zuidelijke richting over Leimuiden, in westelijke richting over Kaag dorp. Vooral wanneer vliegtuigen ‘s nachts opstijgen, levert het in die plaatsen overlast op. ‘De nachtelijke startroutes vanaf de Kaagbaan komen over heel onze regio. Er is specifiek overlast in Leimuiden en Nieuwkoop, omdat de vliegtuigen daar nog laag vliegen met vol vermogen’, zo valt te lezen in het rapport.

Al die overlast leverde bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) ook meer klachten op. Zij houden jaarlijks bij hoeveel meldingen van geluidsoverlast door vliegtuigen gemaakt worden, en door wie. Op die manier is er onderscheid tussen het aantal meldingen en het aantal melders. In Kaag en Braassem bleef het aantal melders vrijwel gelijk ten opzichte van 2021 en 2019. Het aantal meldingen nam iets terug in vergelijking met vorig jaar, maar is bijna verdrievoudigd tegenover 2019, zo blijkt uit cijfers van het BAS.

Vergeleken met de andere regio’s ervaren inwoners van Kaag en Braassem de meeste overlast. De GGD gezondheidsmonitor concludeert dat 22 procent van de volwassenen in de gemeente door vliegverkeer slaapverstoring ervaart. Dat is bijna tien procent meer dan in de rest van de regio. Bewoners van Kaag en Braassem vinden vliegtuigen de ergste bron van geluidsoverlast.

advertentie advertentie