Schiphol schrapt nachtvluchten en plannen voor tweede Kaagbaan

Verkeerstoren Schiphol Foto: John van der Tol

GEMEENTE KAAG EN BRAASSEM - Schiphol gaat nachtvluchten van en naar de luchthaven schrappen om het hinder dat omwonenden hiervan ervaren te verminderen. Ook komt er geen tweede Kaagbaan. Dat heeft de luchthaven deze week bekendgemaakt.

Het is de bedoeling dat er tussen 00.00 en 06.00 uur geen vliegtuigen meer opstijgen vanaf Schiphol. Vanaf 05.00 uur zouden er wel weer vliegtuigen mogen landen. Volgens Schiphol wordt het aantal nachtvluchten per jaar daarmee met 10.000 verminderd. 'Verschuiving naar de randen van de nacht of vroege ochtend willen we zoveel mogelijk beperken', aldus Schiphol.

De luchthaven wil daarnaast privévliegtuigen en klein zakelijk verkeer gaan weren. Dit verkeer zorgt voor 'onevenredig veel geluidsoverlast en CO2-uitstoot per passagier'.

De maatregelen moeten uiterlijk in de periode 2025-2026 gaan gelden. 'Het aantal ernstig gehinderden rond Schiphol daalt hiermee, volgens de geldende modellen, met ongeveer 17.500 (16%) en het aantal omwonenden met ernstige slaapverstoring daalt met ongeveer 13.000 (54%)', aldus Schiphol.

Geen tweede Kaagbaan

De tweede Kaagbaan, een extra start- en landingsbaan die parallel aan de al bestaande Kaagbaan zou moeten komen, komt er niet. 'Voor het gebied ten zuidoosten van Schiphol, dat vanuit hinderperspectief mogelijk wel baat had bij de realisatie van de extra baan, wordt vol ingezet op de uitvoering van het Minder Hinder programma', meldt Schiphol.

 Samen met het Rijk start Schiphol een omgevingsfonds voor investeringen in innovatieve bouwconcepten, woningisolatie en gebiedsontwikkeling om de leefomgeving te verbeteren. De luchthaven stelt hier tot 2023 in totaal 70 miljoen euro voor beschikbaar.

advertentie advertentie