Meetvluchten over Kaag en Braassem voor nieuw hulpsysteem bij landingen op Schiphol Airport

Foto: Studio Kaag en Braassem

KAAG EN BRAASSEM - Vanaf vandaag beginnen er meetvluchten voor een nieuw hulpsysteem bij landingen op de Zwanenburgbaan (18C/36C) op Schiphol Airport. Het gaat om een nieuw Instrument Landing System (ILS) wat piloten helpt om veilig te landen.

De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waar vliegtuigen op zowel noordelijke als zuidelijke richting kunnen landen. De landingssystemen voor beide richtingen zijn vernieuwd. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaat nu de systemen testen. De eerste testvlucht staat vanmiddag gepland tussen 17.20 uur en 18.35 uur.

Ook zijn er meetvluchten van 3,5 uur in de nacht van donderdag 29 op vrijdag 30 augustus en van vrijdag 30 augustus op 31 augustus tussen 01.00 uur en 05.00 uur. De uitkomst van de meetvluchten is bepalend voor de inzet van de baan voor landend vliegverkeer.

Zo min mogelijk hinder

Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren, blijft de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk. Mocht het door onvoorziene omstandigheden zoals het weer niet mogelijk zijn de meetvluchten uit te voeren, dan zijn er reservedagen: woensdag 21 en donderdag 22 augustus en vrijdag 13 en zaterdag 14 september.

Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voert de metingen vanuit de lucht met een Cessna-Citation meetvliegtuig (PH-LAB) uit. Zij testen met meetapparatuur of het nieuwe systeem goed werkt. Het speciale vliegtuig vliegt op verschillende hoogten, meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien tegenover regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip waarop de meetvluchten zijn, hangt af van onder andere de weersomstandigheden en het verkeersaanbod.

Tests op de grond afgerond

De afgelopen weken zijn er diverse tests op de grond uitgevoerd voor het nieuwe systeem. 'De afgelopen weken waren de weersomstandigheden gunstig en hebben medewerkers zich ingespannen om werkzaamheden zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren. De grondmetingen zijn nu klaar. Hierdoor kunnen we vanaf komende week de noodzakelijke meetvluchten uitvoeren’, aldus Emile Kool, projectleider bij LVNL.

Lees ook: Flinke afname van meldingen vliegtuiglawaai in Kaag en Braassem

advertentie advertentie