Kruispunt op N207 bij Leimuiden lijkt walhalla voor hardrijders: waarom staan er geen flitspalen?

LEIMUIDEN - Het regent de laatste tijd snelheidsbekeuringen bij het kruispunt op de N207 bij Leimuiden. Tijdens snelheidscontroles die de politie uitvoert, blijken veel automobilisten het regelmatig veel te bont te maken. De maximumsnelheid van 50 kilometer per uur wordt vaak aan de laars gelapt, maandagavond nog noteerde een automobilist 126 kilometer per uur. Hoe kan het dat hier geen flitspalen staan?

Onlangs is het kruispunt bij Leimuiden heringericht. 'Als we onze wegen opnieuw inrichten proberen we die altijd zo duurzaam en veilig mogelijk te maken', meldt een woordvoerder van de provincie. 'Daarmee proberen we het ook onaantrekkelijk te maken voor hardrijders.' Bij die herinrichting zijn onder meer extra opstelstroken aangelegd voor afslaand verkeer. 'We hebben geen reden om aan te nemen dat dit een uitnodiging is geworden om harder te rijden.'

De provincie Zuid-Holland zegt toe om in de aankomende tijd extra onderzoek te gaan doen naar de situatie. Mogelijk vloeien daar maatregelen uit die genomen kunnen worden om hardrijders te weren.

Flitspalen

Een wegbeheerder kan een aanvraag indienen bij het Openbaar Ministerie (OM) om ergens flitspalen te plaatsen. De provincie is in dit geval de wegbeheerder. 'Helaas wordt er op het stuk N207 bij Leimuiden al langer harder gereden. In het verleden hebben we het OM gevraagd om camera's te plaatsen langs de N207, maar de weg bleek niet te voldoen aan de regels om hiervoor in aanmerking te komen.'

Volgens een woordvoerder van het OM ligt het iets genuanceerder. In 2016 is er via de politie een aanvraag ingediend bij het OM voor een flitspaal op deze plek. 'Om deze aanvraag goed te kunnen beoordelen kijken we naar de inrichting van de weg en moet er een risicoanalyse aangeleverd worden. We kunnen daarmee beoordelen of er inderdaad vaak te hard wordt gereden op de weg en of er bijvoorbeeld veel ongevallen gebeuren door te hoge snelheden', legt de woordvoerder uit. 

Bij de aanvraag in 2016 bleken de aangeleverde gegevens onvoldoende om een juiste beoordeling te kunnen geven. 'Er is herhaaldelijk verzocht aan de wegbeheerder (provincie Zuid-Holland, red.) om aanvullende gegevens aan te leveren. Dat is niet gebeurd en daardoor kon de aanvraag niet goed beoordeeld worden.' De woordvoerder van de provincie kan niet zeggen waarom dat destijds niet gebeurd is.

Het OM meldt verder dat er daarna nooit meer een aanvraag door de provincie is gedaan voor flitspalen rond het kruispunt.

Mogelijk aanvullende verbeteringen

Hoewel de gemeente Kaag en Braassem weinig te vertellen heeft over dit weggedeelte, trok wethouder Yvonne Peters (VVD) wel aan de bel bij de gedeputeerde van de provincie. Peters vraagt zich af of de recente herinrichting van het kruispunt iets te maken heeft met de vele hardrijders. Dat wordt in de aankomende tijd dus onderzocht door de provincie.

'Als flitspalen kunnen helpen om de snelheid te verlagen en daarmee de veiligheid te vergroten, dan ben ik daar zeker een voorstander van', zegt Peters desgevraagd. 'Maar wij zijn als gemeente geen wegbeheerder, dus daar gaan wij niet over', benadrukt de wethouder.

De provincie zegt nu eerst de resultaten van het extra onderzoek af te willen wachten. 'We willen eerst bekijken hoe het heringerichte kruispunt nu werkt en of er misschien nog aanvullende verbeteringen nodig zijn', meldt de woordvoerder. Flitspalen hoeven er volgens de woordvoerder niet voor te zorgen dat de weg meteen veiliger wordt. 'Ook is er in het verleden gedacht aan verkeersremmende plateaus, maar die kunnen weer trillingen veroorzaken bij omwonenden.'

Lees ook: Wederom drie rijbewijzen ingevorderd bij snelheidscontrole op N207

advertentie advertentie