In de toekomst rechtstreeks met de trein naar Schiphol?

Gepubliceerd op 01 september 2020 om 10.37 uur

GEMEENTE KAAG EN BRAASSEM – De gemeenten Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn en Leiden gaan onderzoeken of een spoorlijn tussen Alphen aan den Rijn en luchthaven Schiphol haalbaar is. Op deze manier zou er een betere verbinding moeten komen tussen de stadsregio’s Amsterdam en Haaglanden-Rijnmond. Maar volgens de provincie Zuid-Holland is het een onbegonnen zaak.

‘Op de korte termijn is het wel een onbegonnen zaak’, vertelt wethouder Floris Schoonderwoerd (PRO Kaag en Braassem) in het radioprogramma KB Actueel. ‘Er is namelijk niet van de één op de andere dag een spoorlijn tussen de Noordvleugel (stadsregio Amsterdam, red.) en de Zuidvleugel (stadsregio Haaglanden-Rijnmond, red.). Dat duurt nog wel een hele tijd, aangezien het geld uit de subsidiepot van het Rijk voor grote infrastructurele projecten, de komende jaren al een bestemming heeft. De jaren daarna kun je dan best veel geld uit die pot halen, maar dan moeten de regio en de provincie wel de neuzen dezelfde kant op hebben staan.’

Het idee voor de spoorlijn komt eigenlijk voort uit de omgevingsvisie die elke gemeente op moet stellen. ‘Die omgevingsvisie is een soort toekomstig perspectief voor de individuele gemeenten, maar de Rijksoverheid heeft daar ook als verplichting aan meegegeven dat je bij het maken van die omgevingsvisie deels moet samenwerken met de andere gemeenten om je heen’, aldus Schoonderwoerd. ‘Het plan van de spoorlijn door deze streek is in dit geval een gemeente grensoverschrijdend onderwerp uit die omgevingsvisie.’

Voordelen Noord- en Zuidvleugel en Rijnstreek

De gemeenten in de Rijnstreek, waaronder Kaag en Braassem, Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop, werken samen met de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek om een zo goed mogelijke verbinding te creëren tussen de Noord- en de Zuidvleugel. ‘Ons gebied ligt tussen de twee vleugels in’, laat Schoonderwoerd weten. ‘Als je het hebt over het openbaar vervoer tussen de Noord- en de Zuidvleugel gaat eigenlijk alles door Leiden, wat allemaal erg krap is. Wanneer je een belangrijke rol wilt spelen als tussengebied tussen de twee vleugels, moet je de tussenliggende gebieden beter ontsluiten. Zo voorkom je dat alle treinen over het smalle spoor bij Leiden gaan en dat er een lange file ontstaat op de A4.’

Naast dat er door de spoorlijn een betere verbinding ontstaat tussen de Noord- en de Zuidvleugel, heeft het ook voordelen voor de Rijnstreek, zo vertelt Schoonderwoerd. ‘Door deze spoorverbinding maak je de grotere plaatsen in deze regio sterker qua woon- werkgelegenheid. Hierdoor kan je in de kleinere plaatsen de natuur weer wat meer z’n gang laten gaan.’

Alle neuzen dezelfde kant op

Het echte probleem waardoor dit plan volgens de provincie een onbegonnen zaak is, ligt volgens Schoonderwoerd aan het feit dat er momenteel te weinig geld is om dit plan te realiseren. Maar als alle neuzen dezelfde kant op staan, moet het volgens hem lukken. ‘Momenteel zijn we met alle gemeenten aan het kijken hoe de situatie er nu voorstaat en welke problemen dat precies met zich meebrengt’, aldus Schoonderwoerd.

‘De behoefte van de Noord- en de Zuidvleugel om beter met het openbaar vervoer verbonden te zijn, is iets wat we allemaal belangrijk vinden. We zijn nu dit geluid aan het opbouwen. Op het moment dat je dit met z’n allen doet, gaat de provincie hoogstwaarschijnlijk ook mee. Als de hele regio voor de vraagstukken, waar ook de provincie mee worstelt, een oplossing kan bieden, dan komt dat geld vanzelf. Maar wanneer dat precies is en hoelang dat duurt, weet niemand.’

KB Actueel is iedere zaterdag tussen 12.00 en 14.00 uur te beluisteren op de radio bij Studio Kaag en Braassem.
advertentie